Check My Level

Sain testikäyttöön Check My Level -laitteen, jolla mitataan valmiutta seuraavaan harjoitukseen ja kehon rasitustasoa. Olen käyttänyt mittaria noin parin kuukauden ajan. Mittauksia olen tehnyt ennen kamppailu- tai voimaharjoitusta. Aikaisemmin olen mitannut kehon rasitustasoa Omegawaven mittarilla. Mittauksen tavoitteena on optimoida harjoittelua, jotta tietäisi milloin harjoitella kovempaa ja milloin levätä. Lue loppuun

Mainokset

Beddit mittaa unesi

Olen kokeillut noin parin viikon ajan Beddit -unimittaria. Kyseessä on anturi, joka asennetaan lakanan alle. Anturi seuraa unen määrää, sydämen sykettä, hengitysrytmiä ja kuorsausta. Nukkumisen jälkeen tulokset näkyvät suoraan puhelimen beddit-sovelluksessa. Tällä hetkellä sovellus on ladattavissa ios- ja android käyttöjärjestelmille.
Lue loppuun

Työasennon muutos – Nouse ylös

Nykyinen maailma, jossa elämme, on rakentenut hyvin istumavoittoiseksi. Suurin osa päivästä vietetään istuen koulussa, töissä, autossa, bussissa ja kotona. Mediassa on myös paljon puitu istumisen haittapuolista. Kuten Istuminen tappaa ja 7 ways sitting will kill you. Opetus- ja kulttuuriministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö ovat ottaneet kantaa istumiseen uusissa liikunnan linjauksissa, jotka ulottuvat vuoteen 2020. Lue loppuun

Omegawave

Kova harjoitus takana. Mistä tiedät aamulla tai ennen treeniä, voitko harjoitella yhtä kovaa tänäänkin? Milloin pitää kevyempi treeniviikko? Nämä kysymykset ovat olennaisia varsinkin urheilijoille, kenen pitää optimoida suorituskykyään. Myös aktiiviselle liikkujalle sopivan harjoittelun ja levon suhteen löytäminen on tärkeää. Kehon mennessä ylikierroksille harjoitukset kulkevat huonosti ja nukahtaminen on vaikeaa kun keho ei palaudu. Harjoituksen rasituksen arvioiminen yksilöllisesti on melko hankalaa. Vaikuttavia asioita ovat harjoittelijan tausta, harjoituksen kesto, harjoituksen tehot ja olosuhteet. Näiden lisäksi on vielä monia pienempiä huomioon otettavia asioita. Lue loppuun

Liiku liikkumattomuus

Mitä varten liikuntaa harrastetaan tai urheillaan?

Moni liikkuu paremman fiiliksen, hyvän kunnon, sosiaalisuuden, painonpudotuksen, ulkonäön, terveyden ym. syiden takia. Minkä takia sitten liikunta ja liikkuminen vähenee koko ajan. Kun laittaa googlen hakuun liikkumattomuus niin tulee aikamoinen listaus artikkeleita ja tutkimuksia liikkumattomuuden haitoista. Lapset ja nuoret eivät liiku, liikkumattomuus ja ylipaino ovat maailmanlaajuinen ongelma, opiskelijoiden liikkumattomuus hätkähdyttää, liikkumattomuus tappaa vuosittain 5 miljoonaa ihmistä, liikkumattomuus rasittaa valtion taloutta jne. Lue loppuun